شرایط انجام ازمایش خون

آمادگی های قبل از انجام آزمایش خون و اطلاع بیمار ازشرایط نمونه گیری، شرط مهمی در روند انجام صحیح آزمایشات و جواب عاری از خطا است

آمادگی های قبل از انجام آزمایش خون

به طور معمول جهت بررسی خون شما از نظر قند ، کلسترول ، تری گلیسیرید لازم است بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا باشید .

طی این مدت باید از خوردن هر گونه مواد غذایی خودداری کنید زیرا باعث اختلال در آزمایش شما خواهد شد. نوشیدن آب به مقدار کم  منعی ندارد .

اگر چه بهتر است برای هر گونه آزمایشی ناشتا بود ولی جهت آزمایشات هورمونی نیازی به ناشتا بودن نیست . تنها در صورت داشتن سابقه بیماری یا مصرف دارو حتما آزمایشگاه را مطلع سازید .

امروزه آزمایشگاه تشخیص طبی بخش بسیار مهمی از سیستم تشخیص بیماری و درمان محسوب می شود . بطوریکه اغلب بدون بررسی بیمار از نظر تستهای آزمایشگاهی ، درمان غیر ممکنست .آمادگی های قبل از انجام آزمایش خون:آزمایش قند خون و ناشتا

روند تشخیص آزمایشگاهی  شامل مثلث ۱-بیمار ، ۲- پزشک ، ۳- آزمایشگاه ، می باشد. از این رو آمادگی های قبل از انجام آزمایش خون و اطلاع بیمار از شرایط نمونه گیری، شرط مهمی در روند انجام صحیح آزمایشات و جواب عاری از خطا است .

لازم است بدانید….!

پس از اخذ نسخه و انجام پذیرش بهتر است دقایقی در سالن پذیرش منتطر بمانید . این کار جهت تعادل همودینامک بدن شما ضروریست . برخی از آزمایشات نیاز به ناشتا بودن دارند .

آزمایش های خون ناشتا

به طور معمول جهت بررسی خون شما از نظر قند ، کلسترول ، تری گلیسیرید لازم است بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا باشید .آمادگی های قبل از انجام آزمایش خون:

طی این مدت باید از خوردن هر گونه مواد غذایی خودداری کنید زیرا باعث اختلال در آزمایش شما خواهد شد. نوشیدن آب به مقدار کم  منعی ندارد .

اگر چه بهتر است برای هر گونه آزمایشی ناشتا بود ولی جهت آزمایشات هورمونی نیازی به ناشتا بودن نیست . تنها در صورت داشتن سابقه بیماری یا مصرف دارو حتما آزمایشگاه را مطلع سازید .

اگر از دسته افرادی هستید که هنگام نمونه گیری دچار افت فشارخون و حالت غش و بیهوشی می شوید ، قبل از انجام نمونه گیری موضوع را به مسؤل پدیرش اطلاع دهید . حتی الامکان همراهی داشته باشید تا در صورت نیاز اقدامات لازم به عمل آید .پس از خونگیری و درآمدن سرنگ از رگ بهتر است روی صندلی نمونه گیری نشسته و پنبه را به مدت ۳دقیقه روی رگ فشار دهید تا جدار رگ ترمیم شده و سبب خروج خون از رگ و کبودی نگردد. در صورت کبودی محل نمونه گیری تنها محل کبودی را با حوله آب گرم کمپرس نمایید. جهت آشنایی با برخی از آزمایشات معمول که برای شما درخواست می شود ، به مختصری از آنها می پردازیم

 آزمایش قند خون ناشتا و آمادگی های قبل از انجام آزمایش خون

از این آزمایش جهت غربالگری دیابت شیرین استفاده می شود.این تست میزان قند خون شمارا پس از ۱۰ تا ۱۲ ساعت اندازه گیری می کند . در دیابت به علت فقدان یا کاهش انسولین سطح گلوکز خون می شود . اگر دارو مصرف می کنید حتما آزمایشگاه را در جریان قرار دهید .

آزمایش تری گلیسیرید

تری گلیسیرید شایعترین چربی بدن انسان است . این ماده انرژی را برای مصرف سلولها حمل می کند. و به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. جهت این آزمایش به مدت ۱۲ تا ۱۴ ساعت باید از خوردن هر گونه ماده غذایی پرهیز کنید. نوشیدن آب به مقدار کم منعی ندارد .

آزمایش کلسترول

کلسترول ماده ساختمانی در غشای سلولهاست و نقش بسیار مهمی در حیات انسان دارد . این ماده از طریق رژیم غذایی جذب میشود. همچنین توسط کبد و سایر بافتهای بدن ساخته میشود. این آزمایش جهت بررسی خطر آترواسکلروز یا گرفتگی رگهای قلب ، کنترل روند درمان با داروهای کاهنده چربی و سایر بیماریهای مرتبط با متابولیسم چربی انجام می شود. باید به مدت ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا باشید اما نوشیدن آب به مقدار کم  منعی ندارد.

 آزمایش کامل ادرار

ممکن است پزشک شما آزمایش ادرار درخواست نماید . بهترین نمونه، ادرار صبحگاهی است . اما می توان نمونه های تصادفی در بین روز نیز مورد آزمایش قرار داد. اگر مبتلا به دیابت هستید حتی الامکان اول صبح و در حالت ناشتا نمونه گیری نمایید . زیرا مصرف داروها و غذا روی آن بی تاثیر است.

آزمایش کشت ادرار و آمادگی های قبل از انجام آزمایش 

این آزمایش جهت بررسی سیستم ادرای شما از نظر عفونت های باکتریایی انجام می شود . از این رو می بایست ابتدا محل خروج ادرار را  به دقت شسته و تمیز نمایید . سپس اول ادرار را دور ریخته و وسط آنرا درون ظرف استریلی که به شما داده شده است جمع آوری نمایید .   توجه کنید سطح داخلی  ظرف به هیچ وجه  با چیزی  تماس داده نشود . جهت نمونه گیری از نوزادان یا کودکان خردسال که قادر به نمونه گیری در ظرف نیستند، باید از کیسه ادراری متناسب با جنسیت فرزندتان که قبلا از داروخانه تهیه نموده اید استفاده نمایید . برای این کار ابتدا محل را با آب و صابون و سپس آب شیر کاملا شسته و با دستمال کاغذی خشک نمایید تا هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد . سپس برچسب کیسه را جدا نموده و به محل خروج ادرار بچسبانید . سعی کنید پس از نمونه گیری هرچه سریعتر نمونه را به آزمایشگاه ارسال نمایید.

توجه کنید اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید حتما آزمایشگاه را مطلع سازید . زیرا موجب اختلال در جواب آزمایش شما می شود .

آزمایش ادرار ۲۴ ساعته

نمونه ادرار ۲۴ ساعته برای مشخص کردن غلظت ادراری مواد خاصی نظیر برخی هورمون ها ،‌پروتئین ها ،‌کراتینین ، و الکترولیتها به کار می رود . جهت این آزمایش باید اولین نمونه ادرار صبحگاهی را در زمان مشخص مثلا ۷ صبح دور ریخته ، سپس تمامی نمونه های دیگر را در طول ۲۴ ساعت یعنی تا ساعت  ۷ صبح روز بعد درون ظرفی که به شما داده شده است جمع آوری کنید و بلافاصله به آزمایشگاه ارسال نمایید. مواطب باشید نمونه با مدفوع آلوده نشود.

آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع جهت بررسی انواع انگلهای روده ای انجام می شود . از مصرف روغن کرچک ، روغنهای معدنی ، بیسموت ، منیزیم ، یا تر کیبات ضد اسهال و آنتی بیوتیکها بپرهیزید.

اگر اسهال هستید پس از نمونه گیری فورا نمونه را به آزمایشگاه ارسال نمایید. زیرا بعضی از تک یاخته های روده ای بعد از مدتی از بین می روند . اگر در مدفوع خود رگه هایی از خون یا بلغم مشاهده کردید حتما از آن نمونه بردارید و سریعا  به آزمایشگاه ارسال نمایید . گاهی پزشک جهت بررسی دفع خون از سیستم گوارشی شما ، آزمایش بررسی خون مخفی در خون یا Occult Blood  را در خواست می کند. از خوردن گوشت قرمز ، گوشت سفید ، ماهی ، شلغم ، و داروهایی نظیر آهن ، سالیسیلاتها و ویتامین C  ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از نمونه گیری پرهیز کنید .

آزمایشات دوران بارداری

  • بررسی دیابت بارداری و آزمایش قند خون ناشتا و   GTTو  GCT  پس از مصرف گلوکز
  • بررسی از نظر بیماریهای ویروسی که برای مادر و جنین خطرساز هستند مثل انواع هپاتیت ، ایدز، سرخجه ، سفلیس : آزمایشات HBSAg ، HCV، HTLV1 ، سفلیس ، به طور معمول انجام می شود ولی در صورت تمایل بهتر است  از نظر سرخجه و CMV– توکسوپلاسما  نیز بررسی انجام شود.
  • آزمایش ادرار از نظر عملکرد صحیح کلیه و عدم دفع پروتئین و همچنین عفونت های ادراری
  • آزمایش CBC جهت بررسی میزان غلظت خون وبررسی کم خونی و همچنین گروه خون مادر

آمادگی قبل از آزمایشبانک آزمایشاتراهنمای چکاپمجله پزشکی و سلامتمرجع آزمایشاتمقالات

ازمایشازمایش_ادرارازمایشگاه_مشهدناشتایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.